yogimayoga | Yoga ~ Meditatie ~ Mindfulness
585
page-template-default,page,page-id-585,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Yoga & Meer

Een ruim aanbod in de stylen Hatha Yoga, Yin Yoga, Restorative Yoga, Meditatie, Mindfulness Yoga, Stoel Yoga, Yoga therapie, Yoga reizen en Ontspanningsmassages.

Alle lessen zijn vanuit zachtheid en stimuleren om naar jezelf te leren kijken en daarbij zowel lichaam als geest gezonder en flexibeler te maken.

De lessen zijn in groepsverband, individuele sessies en voor bedrijven op maat.

Yogima Yoga geeft tevens verschillende workshops, events en teambuilding activiteiten voor bedrijven.

Mijn kracht van les geven kenmerkt zich door zachtheid, de aardse en persoonlijke aandacht, vanuit middenin het leven staan en ga ik uit van jou eigen kunnen zonder prestatiedrang.

 

Op onderzoek uit om te kunnen Zijn en leven vanuit het hart zonder oordeel is mijn persoonlijke doel van een beste versie van jezelf!

 

En dit komt terug in mijn lessen. De basis van mijn lessen zijn gekoppeld aan de bewustwording vanuit de Integrale Yoga. Iedere les is opgebouwd uit verschillende aspecten zoals ademhalingsoefeningen (pranayama), lichaamsoefeningen (asana’s), geleide meditatie oefeningen en mindfulness (aanwezig in het hier en nu), zelfreflectie en eindigen we in de savasana (eindontspanning).

 

De Integrale Hatha

De Integrale Yoga onderscheidt zich van andere yogavormen doordat het geen vaste richtlijnen volgens een bepaalde leer kent. Het is binnen deze yoga de bedoeling dat je in zelf observatie en concentratie de aandacht naar binnen richt en gaat ervaren wat er werkelijk speelt. Zo kun je direct werken aan een beter evenwicht en yoga integreren in het dagelijks leven.

De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd, zonder druk en met respect voor de eigen mogelijkheden.
Integrale Yoga is een volledige yoga: alle elementen van de traditionele yoga zijn er in terug te vinden.

 

Yin Yoga

In de Yin Yoga werken we vanuit de Chinese filosofie / geneeskunde en de stroming van het Taoisme.

TAO  betekent het pad welke wij allen bewandelen en hierin speelt de filosofie van de passieve Yin & actieve Yang een allesomvattende rol. De balans vinden tussen beide energieën is waar wij allen naar op zoek zijn.

We kijken naar de meridianen die in het lichaam aanwezig zijn (energie banen), naar de organen, de emoties,  en bewegen mee met de seizoenen. Ook wel de 5 Elementenleer waarin alles een onderdeel speelt in het grotere geheel.

 

Yin versus Yang

Yin verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten omdat zij stijf en weinig elastisch zijn. Dit in tegenstelling tot onze spieren. Die worden gerekend tot yang omdat ze zacht en elastisch zijn. Veel sporten richten zich op het yang element waarbij de focus ligt op het aanspannen van spieren. Soepelheid van gewrichten en bindweefsel wordt daarbij vaak vergeten terwijl juist die soepelheid essentieel is om blessures te voorkomen en het lichaam fit te houden.

 

Mindfulnesss yoga

In de mindfulnesss yoga lessen werken we vanuit de filosofie van het Boedishme waarin het accepteren zoals het NU is het uitgangspunt is. Hierdoor leren we meer focus te houden en niet steeds terug geslingerd worden in het verleden of de toekomst. De welbekende monkeymind.

Veel negatieve gedachten geven zorgen, angsten, een onrustig hoofd en spanningen in het lichaam waar klachten uit voort komen en uiteindelijke totale uitputting.

 

Reactie van een klant:

Ik had vandaag meer moeite om naar de les te komen dan de andere keren maar vind het zo fijn dat ik geweest ben. Ik had niet verwacht dat ik met een glimlach naar huis zou gaan! Dank je wel!

 

Alle Yogima Yoga lessen zijn voor een ieder toegankelijk.

Integrale Hatha Yoga

“Rustig en statisch karakter”

In een Hatha Yoga les leer je evenwicht vinden door inspanning en ontspanning.

Je voert staande houdingen uit, balans houdingen, zittende en liggende. Je werkt veel met de ademhaling, aandacht naar binnen keren en aan het spierweefsel. Soms zijn de bewegingen soepel en zacht en soms zijn ze uitdagend en krachtig. Maar er is altijd dynamiek en je werkt met kracht, het versterken van de spieren, het leniger en soepeler maken van je lichaam. Er is veel aandacht voor lichaamsbewustzijn, in –en ontspanning, concentratie en meditatie.

Yin Yoga

Heel rustig en statisch karakter”

Yin Yoga is dieper gelegen, in het lichaam vertaald zich dit naar de diepere structuren zoals het bindweefsel, gewrichten, pezen en banden. Hier leer je om zoveel mogelijk spieren los te laten en ontspannen. Aandacht gaat naar het gebied waar je de rek voelt. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Je lichaam ontdoet zich van opgehoopte afvalstoffen. In een les doe je voornamelijk alleen maar zittende of liggende houdingen en deze houd je langer aan dan in de Hatha Yoga. We werken veel met de meridianen (energielijnen) die in contact staan met de organen. Mentaal is er ook veel te leren, zoals ook geestelijk loslaten. Het werkt meditatief.

Yin Yoga staat voor acceptatie, wat er op dat moment zich aandient te leren accepteren.

Mindfullness Yoga

“Zeer rustig van aard”

Deze les ligt de nadruk meer op meditatie, mindfulness (MBSR), ademhaling en zachte oefeningen. We leren om de emoties, gedachten, pijn te observeren om bewuster te worden en te zien waar de mogelijkheden zijn in plaats van wat niet kan. Wanneer je erg gespannen bent, veel stress voelt en een erg druk hoofd ervaart is dit een mooie reis om weer van jezelf te gaan houden en de opmerkzaamheid en frisse blik weer terug te krijgen.

Yoga therapie

“Individuele sessie”

Uniek aan Yoga Therapie is dat er naar het gehele lichaam gekeken wordt. De klacht en de pijn is niet alleen fysiek, het is een optelsom van je aanleg, de ervaringen uit je verleden, je persoonlijkheid, bezigheden, ambities en drijfveren. En niet in de laatste plaats de manier waarop je hebt geleerd om te gaan met spanning en stress.

Voor wie en welke klachten?
Yoga Therapie richt zich op:
• Puur lichamelijke klachten die uitgaan van de wervelkolom: rugpijn, nekpijn, RSI (CANS), pijn aan de schouders, hernia, bekkenklachten, maar ook aan de wervelkolom gerelateerde klachten in armen en benen, zoals uitstraling, pijn of krachtverlies.

• Stressgerelateerde klachten zoals ademhalingsstoornissen, vermoeidheid en burn-out.

• Preventie ter verbetering van de houding of ‘gewoon’ niet lekker in je vel zitten.

Yoga Therapie is geschikt voor iedereen die gemotiveerd is om inzicht te krijgen in zijn of haar klacht en wil leren deze zelfstandig te doorbreken.

Werkwijze
Yoga Therapie Privélessen: vier individuele sessies inclusief intake.

De eerste les duurt 75 minuten, inclusief intake. In het intakegesprek wordt uitgebreid gevraagd naar de historie van de klacht(en), er wordt gekeken naar de wervelkolom, schouders, armen, bekken, benen en de stand en werking ten opzichte van elkaar en uitgelegd wat Yoga Therapie voor het oplossen van jouw klacht(en) kan betekenen. Je maakt meteen kennis met drukpunt massage, ademhalingsoefeningen en een of twee oefeningen om te zien hoe je hier op reageert. Deze oefeningen ga je vervolgens ook dagelijks thuis doen. Tevens krijg je inzicht in meditatie.
Hierna volgen, binnen twee maanden nog drie privélessen van een uur.

We kijken naar het totaal plaatje en zullen holistisch te werk gaan. Nadien kan je instromen in de reguliere lessen of wanneer nodig doorgaan met de therapie.